måndag 3 oktober 2011

Hjälpsamma Märta (vardagshjältinnan om du frågar henne själv)

Hjälpte en vilsen man från utlandet idag. Han satte sig bredvid mig på bussen för det var fullt. Efter ett tag frågade han mig om jag vet var Otto Elanders gata ligger. Då sa jag: No, I don't med en trevligt röst. För givetvis tänkte jag han menade en gata ute där jag bor eftersom vi satt på en Expressbuss som inte stannar på vägen.
Men sen visar han att han ska till Media Markt och det finns inget Media Markt där jag bor, så då sa jag hehe du är nog på fel väg ungefär. Och han såg lite besvärad ut. Efter ett tag när jag ser att han sätter händerna i huvudet för att han antagligen insett att bussen inte kommer stanna än på ett tag, säger jag att han kan gå av på nästa hållplats för det går bussar back to town där. Men då säger han att han ska ringa sin kompis och fråga var han ska och åker förbi den hållplatsen. Sen säger han att jag kan prata med honom och att han är svensk. Då gör jag det och när jag säger var han är säger killen typ: Åh herregud... Nu är han vilse. Och jag sa: Ja det är han hehe. Så försökte vi komma fram till hur vi ska förklara för honom. Jag åkte till och med förbi min hållplats för att fortsätta hjälpa honom. Det var snällt av mig.
Sen gick vi av i mitt lilla centrum där jag bor så sa jag att om han går över vägen så kan han ta en buss back to town. Då sa frågade han om vi var mycket out of town och jag svarade att ja, detta tillhör inte ens Göteborg. Då sa han Oh my God. Sen försökte jag fortsätta förklara för honom hur han skulle åka. Men då sa han: I just want to go home now... Så då sa jag att bussen på andra sida går till Göteborg. Då sa han tack så mycket för hjälpen och jag sa varsågod, inga problem. Tyckte lite synd om honom faktiskt.
Killen i telefonen lät snygg... Borde frågat vad han hette, men varför skulle jag tänka på det då liksom? Jag heter Märta i alla fall. Och om du läser detta så var din lapp med beskrivningen ganska så dålig, det var bara massa bussnummer och pilar, så inte ens jag fattade. Men jag hoppas att din kompis hittade hem.
Typ den här minen hade den vilsna killen när jag sa att han
inte ens var kvar i Göteborg längre.
Over and Out

1 kommentar: