onsdag 6 april 2011

Vi läste en text i spanskan om en capibara... Ett djur alltså. Vi funderade så det knakade på vad det kunde vara för djur.
Tänk vad det kan löna sig att vara hemma från skolan ibland. För när jag satt och bläddrade mellan kanalerna så kom de bara upp, mitt framför mig. Jag blev så ivrig att jag var tvungen att ta kort på tv:n.
Capibaras från Eskilstuna och allt.



Jag tog snabbt reda på lite fakta: det är en gnagare från Sydamerika. Dess närmsta släktingar är guinea pigs och chinchillas.
Capibara betyder "master of the grasses".
Den väger ca 1,5 kilo när den föds och som fullvuxen kan den väga upp till 68 kilo.

Åhh, jag har ett nytt favoritdjur, tror jag ska köpa en capibara som jag kan gosa med i sängen. Någon som vet var man får tag i en?
Mjau
/ Märtis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar